کدام درختان میوه سریع رشد می کنند؟

کدام درختان میوه سریع رشد میکنند درختان سریع الرشد درختان زود بازده مترسک

یکی از مسائل حائز اهمیت برای افرادی که به تازگی می خواهند در باغ خود درخت بکارند و به سرعت باغی پر از درختان زیبا و پربار داشته باشند، انتخاب درست نوع درخت است. شما با شناخت درختان میوه که سریع رشد می کنند می توانید در مدت کمتر از 6 سال درختان میوه ای پربار و باغی سرسبز داشته باشید. شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که کدام درختان میوه سریع الرشد هستند؟ ما در این مقاله به این سوال شما پاسخ می دهیم، با ما همراه باشید…

• درخت مرکبات

کدام درختان میوه سریع رشد میکنند درختان سریع الرشد درختان زود بازده مترسک

اولین درختی که سریع رشد می کند و شما به راحتی می توانید اکثرا آنها را طی یک سال در شرایط آب و هوایی مناسب (نیمه گرمسیر) داشته باشید درخت مرکبات است. مرکبات دارای تنوع بالایی از جمله پرتقال، نارنگی، لیمو ترش، لیمو شیرین، گریپ فروت، نارنج و در ابعاد کوچک تر درخت کامکوات هستند. مرکبات از جمله گیاهانی هستند که شما می توانید به آسانی نشای آنها را نیز تولید کنید.

  •  درخت کامکوات

درخت استوایی کوچک با برگ های سبز تیره می باشد که میوه هایی به اندازه ی زیتون تولید می کند که عطر و طعم و رنگی شبیه به پرتقال دارد و آنها را در محیط های کوچکی مانند آپارتمان در گلدان نگه دارید.

  • درخت لیمو و پرتقال

از جمله درختانی هستند که طی گذشت یک سال می توانند به شما میوه بدهند ولی درخت نارنگی حتما باید چند سال از کاشت و رسیدگی به آن گذشته باشد تا نارنگی هایی باکیفیت به شما  بدهد.

این درختان سریع الرشد به دلیل اینکه خود گرده افشان هستند و شما فقط کافی است یک درخت مرکبات در باغ و یا حیاط خود بکارید تا در فصل بهار از عطر و زیبایی شکوفه ها و سپس میوه های آن لذت ببرید. مرکبات از جمله میوه هایی هستند که هم از شکوفه هایشان و هم از پوست و خود میوه هایشان می توانید استفاده کنید.

در مورد درختان مرکبات فقط باید به این نکات توجه کنید که یک اینکه خاک اسیدیته رو به خنثی و با 20 درصد ماسه داشته باشند و دو اینکه حداقل 6 ساعت در روز به گیاهان شما نور خورشید بتابد و در محیطی با گرمای ثابت قرار داشته باشند.

• درخت زرد آلو

کدام درختان میوه سریع رشد میکنند درختان سریع الرشد درختان زود بازده مترسک

دومین درختی که سریع رشد می کند و زود به بار می نشیند درخت زرد آلو است. این درخت به دلیل خود گرده افشان بودنش، خود بارده است. درخت زرد آلو به دلیل مقاوت نسبتا بیشتری که از مرکبات دارد می تواند در دمای به نسبت سرد نیز رشد کند. درخت زرد آلو مانند اکثر درختان میوه سریع الرشد، دارای نوع پاکوتاه هستند که می توانید در باغچه حیاط خانه خود نیز آنها را پرورش دهید.

درخت زرد آلو کمی دیرتر از درخت مرکبات به بار می نشیند به طور مثال اگر شما یک نهال یک ساله در باغ خود بکارید، در سال دوم ممکن است این درخت به شما میوه بدهد. این درخت نیاز به دریافت کافی نور کامل خورشید دارد تا بتواند میوه هایی آبدار و بزرگ تولید کند. عمر این درختان بین 20 تا 25 سال به طور مفید می باشد که میوه تولید می کنند البته ممکن است بیشتر عمر کنند ولی دیگر به شما میوه نمی دهند.


فرسایش خاک چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟


• درخت هلو

کدام درختان میوه سریع رشد میکنند درختان سریع الرشد درختان زود بازده مترسک

درخت هلو از دیگر درختان سریع الرشد است که می تواند طی 2 تا 3 سال پس از کاشت به شما محصول بدهد. درخت هلو گزینه ای عالی برای کاشت در هر نوع منطقه ای می باشد و این درخت نیز از جمله درختان میوه خود گرده افشان است.

درخت هلو برای تولید میوه بیشتر به نور کامل خورشید نیاز دارد و تا زمانی که گیاه به اندازه کافی نور کامل خورشید دریافت کند، به خوبی به شما میوه هایی آبدار و شیرین می دهد. درخت هلو به حداقل 6 ساعت نور کامل خورشید در روز همراه با جریان هوای خوب نیاز دارد و به این موضوع نیز باید دقت کنید که جریان هوا، باعث تغییر زیاد دما نشود.

درختان سریع الرشد مانند هلو به دمای ثابت در طی سال نیاز دارند زیرا اگر درخت هلو در محیطی با دمای ثابت باشد به شما میوه هایی عالی خواهد داد.

• درخت شلیل

کدام درختان میوه سریع رشد میکنند درختان سریع الرشد درختان زود بازده مترسک

اگر باغ شما در آب و هوای به اندازه کافی گرم می باشد ما به شما توصیه می کنیم از درختان شلیل پیوندی استفاده کنید زیرا آنها در صورت مراقبت مناسب می توانند در کمتر از سه سال به شما میوه بدهند. درخت شلیل به خاک با زهکشی مناسب نیاز دارد بنابراین بهتر است مطمئن شوید که آنها را در منطقه ای قرار می دهید که ریشه های خیس برای درخت شما مشکلی ایجاد نمی کند.

درخت شلیل از جمله درختانی هستند که خود گرده افشانی نمی کنند که به این معنی است که درخت شلیل برای تولید میوه به دو درخت نیاز دارد و باید دو گونه مختلف از درختان را که همزمان کاشته و شکوفا می شوند را تهیه کنید تا گرده افشانی متقابل انجام شود.


قبل از فصل هرس چه کاری در باغ انجام دهیم؟


نکاتی در مورد رشد درختان که باید به آنها توجه کنید:

در بیشتر موارد، اگر می خواهید درختان سریع رشد کنند، تقویت درختان از پایه (نهال) بخشی از راه حل است. در ادامه چند نکته و پیشنهاد برای رشد خوب نهال ها و درختان را خواهیم گفت با ما همراه باشید.

  1. یکی از مسائل مهم در رشد درخت توجه به دمای محیط و حفظ آن و میزان تحمل گرمای آن است. اینکه شما بدانید هر درخت در چه آب و هوایی رشد بهتری دارد بسیار مهم است. به طور مثال درخت سیب به شب های سرد و روزهای گرم نیاز دارد و درخت هلو بیشتر به هوای گرم و آفتاب زیاد نیاز دارد تا میوه هایی آبدار و شیرین داشته باشد. همچنین شما باید مطمئن شوید که درخت میوه ای که انتخاب می کنید می تواند گرمای متوسط ​​تابستان منطقه باغ شما را تحمل کند.
  2. میزان و نحوه ی مناسب آبیاری درخت یکی از مهم ترین نکات در نگهداری درخت است زیرا درخت با آبیاری مناسب و به اندازه می تواند میوه های آبدار و بزرگ بدهد. شما در آبیاری درختان میوه بسیار باید احتیاط کنید و از آبیاری بیش از حد به خصوص در فصول سرد بپرهیزید. درختان میوه در تابستان با توجه به میزان گرمای هوا کمی به آبیاری بیشتر نیاز دارند. شما برای حفظ رطوبت خاک اطراف درخت خود و جلوگیری از فرسایش خاک می توانید اطراف درختان میوه خود را مالچ پاشی کنید.
  3. توجه به نوع گرده افشانی یکی دیگر از نکات مهم در رشد درخت است زیرا برخی درختان برای گرده افشانی متقابل نیاز به داشتن درخت دوم در نزدیکی خود دارند. ولی همیشه لازم نیست دو نوع یکسان داشته باشید، اما باید دو درخت را همزمان خریداری و بکارید.
  4. نکته دیگر که بهتر است قبل از کاشت نهال آن را بدانید اندازه مناسب بستر کشت نهال می باشد. حفر یک حفره با اندازه مناسب برای نهال شما ضروری است و گودال باید حداقل 30 تا 45 سانتی متر عمق و عرض داشته باشد. همچنین باید به این مسئله نیز دقت کنید که ناحیه ای را برای کاشت نهال انتخاب کنید که 6تا8 ساعت در روز نور کامل خورشید به آن بتابد زیرا نور کامل خورشید یکی از مهم ترین قدم ها برای رشد درختان سریع الرشد مانند هلو، مرکبات، زرد آلو و… در هر سال می باشد.
  5. شناخت آفات و بیماری هر نوع درخت میوه می تواند از بیماری و نابودی درخت میوه شما جلوگیری کند و با شناخت آنها در صورت آلودگی درخت می توانید آن را درمان کنید. آفات، علف های هرز و بیماری ها، می توانند مانع رشد و باردهی صحیح درختان شما نیز بشوند. برای داشتن درخت میوه ای سالم با باردهی خوب بهتر است از بهترین سموم مناسب درختان میوه هسته دار استفاده کنید و برای داشتن محصولی ارگانیک می توانید از روش های کنترل بیولوژیک و کنترل مکانیکی استفاده کنید. برای انتخاب نوع سم حتما باید از کارشناسان کشاورزی مشاوره بگیرید.
  6. استفاده درست و به جا از کودها برای درختان میوه یکی از مهم ترین نکات در نگهداری و باردهی عالی آنها است زیرا تغذیه درختان شما یک گام مهم است که نباید آن را فراموش کنید. برای تغذیه بهتر درختان میوه خود می توانید از برخی موارد مانند ریختن یک یا دو بار در سال کمپوست در اطراف درخت خود، مکمل های خاک و کودهای ارگانیک مانند کپسول جنگل و یا فضولات حیوانی استفاده کنید.

وسایل باغبانی مهم که هر باغداری باید داشته باشد


انتخاب درختان میوه سریع الرشد برای کاشت در باغ، امکان داشتن باغی سرسبز و پربار را در مدت زمانی کمتر از 6 سال فراهم می‌کند. درختان مرکبات مانند پرتقال و لیمو به دلیل رشد سریع و نیاز به یک درخت برای گرده‌افشانی، انتخاب مناسبی هستند. درخت زردآلو و هلو نیز از درختان سریع‌الرشدی هستند که در آب‌وهوای مناسب می‌توانند در کمتر از 3 سال به باردهی برسند. درخت شلیل نیاز به دو درخت برای گرده‌افشانی دارد. توجه به نوع خاک، میزان آبیاری، نور خورشید، و دمای محیط از نکات مهم در نگهداری و رشد این درختان است. همچنین، کنترل آفات و استفاده مناسب از کودها برای داشتن درختانی سالم و بارده بسیار حیاتی است.

در انتها امیدواریم مقاله برای شما مفید بوده باشد. با گذاشتن نظر به ما در بهتر شدن روند مقالات و مطالب مفید کمک خواهید کرد. همچنین شما می توانید از مشاوران فروشگاه مترسک به صورت رایگان در خرید انواع ابزار و لوازم باغبانی و کشاورزی کمک بگیرید.

ارسال دیدگاه