این 4 درخت تو باغت نکار [معرفی درختان مضر باغ]

این 4 درخت تو باغت نکار درختان مضر باغ درختان ممنوعه در باغ درختان بد برای باغ مترسک

درختان مضر در باغ می تواند بسیار چالش های عجیبی را به وجود بیاورند، برخی درختان هستند که نکاشتنشان در باغ به نفع باغبان و باقی درختان است زیرا این درختان باعث نابودی و یا جلوگیری از رشد باغی گیاهان و درختان می شوند.

درختان می توانند زیبایی و ارزش فوق العاده ای را به منظره ی باغ شما بدهند اما اگر گونه های مناسب را بکارید و مکان مناسبی برای آن پیدا کنید. برخی درختان با سموم و یا ریشه های قدرتمندی که دارند باعث یکسری آسیب ها به گیاهان، انسان ها و حتی بعضی از حیوانات می شوند. حال ما در این مقاله سعی می کنیم چند درختی که ممکن است به شما یا باغتان ضربه بزند را معرفی می کنیم.

1 درخت اقاقیا:

این 4 درخت تو باغت نکار درختان مضر باغ درختان ممنوعه در باغ درختان بد برای باغ مترسک

 یکی از درختان مضر باغ، درخت اقاقیا می باشد، درختی غیر بومی در ایران بوده و از رده ی گیاهان گلدار از خانواده Fabaceae بومی آمریکای شمالی است. آنها درختان و درختچه های برگریزند که 4 تا 25 متر ارتفاع دارند. درختان اقاقیا برگ هایی با 9 تا 19 برگچه بیضی شکل دارند و طولی حداکثر 4 تا 5 سانتی‌متری دارد.

برگچه‌ها صاف و بسیار نازک هستند که در سطح فوقانی به رنگ سبز روشن و در سطح زیرین به رنگ سبز مایل به خاکستری می‌باشند. گل های آن به رنگ سفید یا صورتی بوده که معمولاً به شکل آویز هستند. گل‌های اقاقیا به صورت خوشه‌هایی به طول 10 تا 25 سانتی‌متر از درخت آویزان هستند و به صورت هرمافرودیت می‌باشند. هر گل، نخودی مانند و بسیار خوشبو و به طول 2 سانتی‌متر است. این گیاه دارای میوه‌هایی لوبیا شکل است که دانه‌ها در داخل میوه‌ها جای دارند. فصل گلدهی این درخت در اواسط بهار می‌باشد.

چرا نباید درخت اقاقیا در باغ بکاریم؟

این 4 درخت تو باغت نکار درختان مضر باغ درختان ممنوعه در باغ درختان بد برای باغ مترسک

کاشت این درخت شامل برخی مشکلات مانند انتقال دهنده شته دو میزبانه و وجود سم در گلبرگ های آن که باعث فلجی زنبور عسل می شود.

درخت اقاقیا عمدتاً توسط قارچ (Verticillium) تحریک می‌شود که احتمال قارچی شدن باقی گیاهان اطراف این درخت را بالا می برد، البته در صورت آسیب دیدن درخت توسط قارچ می توانید قسمت آسیب دیده را برداشته و سپس کل درخت را با قارچ‌ کُش درمان کنید.

همچنین درخت اقاقیا به شدت مورد حمله شته‌ها، کرم‌ها و کنه‌ها قرار می‌گیرد و ممکن است به باغ شما صدمه بزرگی وارد کند ولی شما با استفاده از سم های مناسب و استاندارد، گیاه را می توانید سم پاشی و درمان کنید تا از نابودی باغ و گیاهان خود نیز جلوگیری کنید.


5 نشانه خطرناک درختان که باید جدی بگیرید


2 درخت عرعر یا درخت بهشتی:

این 4 درخت تو باغت نکار درختان مضر باغ درختان ممنوعه در باغ درختان بد برای باغ مترسک

نوع دیگر درختان مضر برای باغ, درختی برگریز از خانواده Simaroubaceae بوده، با اندازه ای متوسط با ارتفاع بین 17 تا 27 متر، بومی شمال شرقی و مرکزی چین و تایوان است. این درخت در آب و هوای معتدل به جای مناطق گرمسیری یافت می شود، به طور مثال در جنگل‌های شمال ایران، خصوصا گیلان، بطور طبیعی شاهد رشد این درخت هستیم و به دلیل سرعت رشد و تکثیر بالا (می تواند در 25 سال به ارتفاع 15 متر برسد)، این درخت، یک گیاه مهاجم به حساب می آید و مانع رشد دیگر گیاهان بومی آن منطقه می شود. این گونه به ندرت بیش از 50 سال عمر می کند.

حال دلیل اینکه این روزها این درخت را در تهران زیاد می‌بینیم این است که هوای دود آلود صنعتی را به خوبی تحمل می‌کند و باعث تصفیه هوا می‌شود و همچنین به آب کمی برای رشد نیاز دارد. هر چند که ریشه‌ی آن، باعث تخریب کفسازی‌ها می‌شود.

چرا نباید درخت عر عر یا بهشتی در باغ و حیاط بکاریم؟

این 4 درخت تو باغت نکار درختان مضر باغ درختان ممنوعه در باغ درختان بد برای باغ مترسک

از مضرات این درخت می توان به آسیب هایی مانند آسیب به خاک، گیاهان و لوازم اطراف ریشه (لوله ها، دیوار و… ) به دلیل قدرت و سرعت رشد بالای ریشه، ایجاد آلرژی و آسم برای افراد و… اشاره کرد.


راهنمای رفع تشنگی درختان


3 کاج:

این 4 درخت تو باغت نکار درختان مضر باغ درختان ممنوعه در باغ درختان بد برای باغ مترسک

گونه‌ای درخت از دسته مخروطیان، بدون خزان و همیشه ‌سبز است. کاج‌ها به ترتیب در شاخه‌های دانه‌ داران، بازدانگان، مخروط‌ داران دسته‌بندی می‌شوند. درخت های سدر مقدس برف خورده در شمال تهران پولک‌های مخروط کاج همان برگ‌های کاج هستند که دچار دگردیسی شده‌اند.

درخت‌های کاج، برگ‌های سوزنی و باریکی با یک غلاف یا پوشش ستبر و چرب بیرونی دارند که این لایه از تبخیر آب جلوگیری می‌کند، از همین روست که برگ‌های این‌گونه از درختان، چندین سال عمر می‌کند. وقتی برگ‌های این درخت می‌ریزند، بی‌درنگ برگ‌های تازه‌ای به جای آنها می‌رویند و شاخه‌های این درختان هیچگاه لخت نیستند. افراد کاج ها را درختان همیشه سبز می‌نامند، همچنین کاج‌ها کهن ‌ترین نژاد درخت های امروزی هستند.

در ایران گونه‌هایی از درختان کاج بسیار دیده می‌شوند که به‌ دلیل سبز بودن همیشگی، شهرداری‌ها، سازمان‌ها و بسیاری از نهادها نیز علاقه‌مند به کاشت این درخت هستند. در شهرهای بزرگ ایران به ‌ویژه تهران و شهرستان‌ها کاج در پیرامون شهرها یا محل‌های دلخواه شهرداری‌ ها کاشته می‌شود.

مضرات کاشت درخت کاج در باغ:

این 4 درخت تو باغت نکار درختان مضر باغ درختان ممنوعه در باغ درختان بد برای باغ مترسک

از مضرات درخت کاج می توان به مواردی مانند ایجاد بیماری آسم و حساسیت در افراد، اسیدی کردن خاک اطراف خود در نتیجه تخریب خاک، زیانبار بودن برگ سوزنی این درخت برای موجودات زنده به دلیل تولید مواد شیمیایی و به دلیل مواد اسیدی که این درخت به خاک میدهد گیاهی در کنارش نمی تواند رشد کند.


باغم کم بار میده چیکار کنم؟ | علت میوه ندادن درخت


4 درخت اُکالیپتنوس:

این 4 درخت تو باغت نکار درختان مضر باغ درختان ممنوعه در باغ درختان بد برای باغ مترسک

در بین درختان مضر باغ درخت یا درختچه اکالیپتوس معروف است، این درخت دارای پوستی صاف، سخت یا رشته ای است و برگ های آن دارای غدد روغنی هستند و کاسبرگ ها و گلبرگ ها در هم آمیخته شده اند.

این درختان معمولاً دارای یک ساقه ویا یک تنه ی اصلی هستند، اما بسیاری از اکالیپت ها از سطح زمین چند ساقه دارند. این درخت در اندازه های 10 تا 60 متر وجود دارد.

بیشتر گونه های اکالیپتوس بومی استرالیا هستند و در ایران درختی غیر بومی به شمار می رود که بیش از 70 سال است در ایران وجود دارد. حدود سه چهارم جنگل های استرالیا را جنگل های اکالیپت تشکیل می دهند. بسیاری از گونه های اکالیپت با آتش سوزی سازگار شده اند و می توانند پس از آتش سوزی دوباره جوانه بزنند و دارای بعضی دانه ها هستند که می توانند از آتش جان سالم به در ببرنند.

مضرات کاشت درخت اُکالیپتوس:

این 4 درخت تو باغت نکار درختان مضر باغ درختان ممنوعه در باغ درختان بد برای باغ مترسک

درخت اُکالیپتوس به دلیل ریشه های بسیار قوی ای که دارد باعث بروز مشکلاتی از جمله مواردی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، می شود. یکی از مشکلاتی که امروزه با آن روبرو هستیم، ریشه‌های قوی آن است که کیلومترها در دل زمین نفوذ می‌کند وهمه رطوبت خاک را می‌کشد و دیگر سهمی برای درختان اطراف خود باقی نمی‌گذارد. اشاره به این مورد نیز حائز اهمیت است که در هوای اطراف اکالیپتوس، قارچ کریپتوکوکوس وجود دارد که این قارچ باعث نوعی بیماری مننژییت می شود.


برای آبیاری لوله خرطومی بخریم یا لوله نخدار؟


در این مقاله به بررسی درختان مضر باغ پرداخته شد. درختان اقاقیا، عرعر، کاج و اکالیپتوس به دلیل ویژگی‌های خاص خود می‌توانند به محیط اطراف آسیب برسانند. درخت اقاقیا با سموم و انتقال‌دهنده‌های بیماری‌زا، می‌تواند به گیاهان اطراف و زنبورهای عسل آسیب برساند.

درخت عرعر با ریشه‌های قوی و خاصیت مهاجمی که دارد، می‌تواند به خاک و گیاهان اطراف خود آسیب رسانده و حتی باعث ایجاد مشکلات تنفسی در انسان‌ها شود. درخت کاج با ایجاد حساسیت و تخریب خاک اطراف خود به واسطه مواد اسیدی، باعث می‌شود تا سایر گیاهان در نزدیکی آن نتوانند به خوبی رشد کنند.

در نهایت، درخت اکالیپتوس با ریشه‌های عمیق و گسترده خود، رطوبت خاک را می‌کشد و به دلیل وجود قارچ‌های مضر در اطراف آن، برای سلامتی انسان نیز خطراتی به همراه دارد. بنابراین، کاشت این درختان در باغ‌ ها و محیط‌های خانگی توصیه نمی‌شود، چرا که نه تنها باعث آسیب به سایر درختان و ساختارهای اطراف می‌شوند، بلکه می‌توانند به انسان‌ها و حیوانات نیز آسیب برسانند.

اگر شما تجربه کاشت درختی را در باغتان داشته اید که آسیب رسان بوده حتما در بخش دیدگاه ها، از تجربه خودتان به ما بگویید…

ارسال دیدگاه