هرس درختان و مزایای آن

از گذشته تا به امروز هرس، یک امر حیاتی و مهم برای تمامی باغداران و کشاورزان بوده که شامل حذف شاخ و برگ های خشکیده و بیمار می باشد. قطع و هرس شاخه های درختان اکثرا در فصل پاییز توصیه می شود اما این کار را در فصول دیگر نیز می توان انجام داد. همچنین هرس درختان علاوه بر زیباسازی درختان و محوطه، دارای فواید و مزایای دیگری نیز می باشد که در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد و تکنیک های مخصوص هرس درختان را بررسی و بیان خواهیم کرد.

2اهمیت هرس درختان

1.1 – ارتقای سلامت درختان: هرس به حذف شاخه های مرده یا بیمار، جلوگیری از گسترش بیماری و بهبود سلامت کلی درخت کمک می کند.

1.2 – تقویت ساختار درخت: هرس مناسب باعث تعادل بهتر در رشد درخت می شود و همین امر باعث جلوگیری از شکسته شدن شاخه یا تنه در طوفان ها یا بادهای شدید می شود.

1.3 – تشویق تولید میوه: هرس درختان میوه آن را تحریک کرده و باعث باروری، گردش هوا را بهبود می بخشد و نفوذ نور خورشید به تمام نقاط تنه ی درخت را افزایش می دهد و در نتیجه باعث افزایش محصول می شود.

1.4 – شکل دهی و زیبایی شناسی: هرس امکان شکل دادن به درختان، حفظ فرم دلخواه آن ها و افزایش جذابیت بصری آن ها در مناظر را فراهم می کند.

2تکنیک های هرس درختان

2.1 – تمیز کردن: این شامل برداشتن شاخه های مرده، در حال مرگ یا بیمار و همچنین هر گونه شاخه های متقاطع است.

2.2 – نازک شدن: حذف انتخابی شاخه های داخلی برای کاهش تراکم، افزایش نفوذ نور و گردش هوا.

2.3 – بالا بردن: هرس شاخه های پایینی برای ایجاد فضای خالی برای عابران پیاده، وسایل نقلیه یا سازه ها.

2.4 – کاهش: حذف شاخه های بزرگتر برای کاهش اندازه کلی درخت، که اغلب برای کاهش خطرات یا مدیریت تجاوز انجام می شود.

2.5 – هرس ساختاری: حذف شاخه ها در درختان جوان تا در آینده درخت تنومند رشد بکند.

3مزایای هرس درختان

3.1 – بهبود سلامت درخت: هرس، شاخه‌های بیمار یا آسیب‌دیده را حذف می‌کند و به درخت اجازه می‌دهد منابع و مواد مغذی را به طور مؤثرتری برای رشد و دفاع در برابر آفات و بیماری‌ها اختصاص دهد.

3.2 – افزایش ایمنی: هرس منظم خطر سقوط شاخه ها را کاهش می دهد و از حوادث احتمالی یا آسیب اموال جلوگیری می کند. همچنین به دلیل مستحکم تر شدن ریشه ی درخت در خاک، از ریزش و نشست زمین جلوگیری می شود و از بروز گرد و غبار بر اثر باد و طوفان نیز جلوگیری می کند.

خرید علفتراش
یکی از بهترین ابزار ها برای هرس درختان

3.3 – افزایش نور خورشید و گردش هوا: هرس نور خورشید را قادر می سازد تا به شاخه های پایین تر و زمین برسد و باعث رشد پوشش گیاهی زیرزمینی شود.

3.4 – پیشگیری از بیماری: هرس جریان هوای بهتری ایجاد می‌کند، رطوبت را در سایه کاهش می‌دهد و شرایط مساعد برای عفونت‌های قارچی را به حداقل می‌رساند.

3.5 – بهبود زیبایی درخت: هرس به حفظ شکل و فرم دلخواه درختان کمک می کند و زیبایی را به مناظر می بخشد.

هرس درختان یک عمل بسیار مهم است که نه تنها سلامت و ایمنی درختان را تضمین می کند، بلکه زیبایی آنها را نیز افزایش می دهد. کشاورزان با استفاده از تکنیک‌های مختلف هرس می‌توانند سلامت درختان و ساختار آنها را بهبود  ببخشند و تولید میوه درختان را نیز افزایش دهند.

علاوه بر این مزایا، هرس مزایایی مانند افزایش ایمنی، بهبود جریان هوا، پیشگیری از بیماری ها و پایداری کلی محیطی را ارائه می دهد. برای تعیین روش‌های هرس مناسب برای هر گونه درخت، مشورت با یک باغدار حرفه ای ضروری می باشد، زیرا هرس نادرست می‌تواند منجر به آسیب طولانی‌ مدت شود. با مراقبت و توجه مناسب، هرس درختان به طول عمر و سرزندگی فضای سبز ما کمک می کند.

خرید اره زنجیری شارژی مناسب هرس کاری درختان

نکات مهم در هرس درختان: 

یک صاحب باغ فعال، به محض کاشت درخت هرس را شروع می کند و شاخه های بیمار، مرده یا شکسته را فوراً هرس و قطع می کند تا از بروز بیماری در درخت جلوگیری کند. هرس برای فرم دهی تا اولین زمستان پس از کاشت ضروری نیست اما هرس منظم در طول عمر درخت، باعث کاهش فشار بر درخت می شود و هرس هر ساله باعث قوی تر شدن و زیبا شدن درختان می شود پس این کار را هر سال انجام دهید.

بهترین زمان برای هرس درختان:

برای از بین بردن شاخه های مرده یا بیمار هرگز نیاز به زمان خاصی نیست و همیشه میتوانید این دسته از شاخه ها را هرس کنید، اما بهترین زمان برای هرس درختان اواسط پاییز تا اوایل فصل زمستان است. هرس در دوران خواب به محض اینکه هوا رو به گرم شدن می رود، رشد جدید را شروع می کند. کمبود برگ پس از پاییز به شما این امکان را می دهد تا به راحتی شاخه ها و اندام هایی را که نیاز به حذف و هرس دارند را شناسایی کنید.

توجه داشته باشید که برخی از درختان هنگام هرس در اواخر زمستان می توانند صمغ ترشح کنند،به عنوان مثال هرس درختان افرا در زمستان ایده آل است اما می تواند منجر به صمغ ریزی و بیمار شدن درخت شود. اما نگران نباشید، به محض اینکه درخت شروع به روییدن برگ کند، صمغ آن از بین می رود و هیچ جای نگرانی ای ندارد.

 هرس درختان در پاییز و زمستاناگه در زمان درست انجام نشود، می تواند باعث بیماری و آسیب درخت شود. در صورت افزایش دما، حتی می تواند رشد جدیدی را شروع کند که با کاهش دما آسیب می بیند.

هرس درختان در تابستان یک گزینه معمول نیست، اما گاهی اوقات اگر با احتیاط و برنامه ریزی شده انجام شود، می تواند برای درخت مفید باشد. باغبانان و کشاورزان با تجربه از هرس تابستانی برای هدایت رشد با کند کردن رشد درخت یا شاخه استفاده می کنند. بهترین زمان برای این نوع هرس، درست پس از رسیدن رشد فصلی به اوج خود است که با حذف کل سطح برگ گیاه، مقدار مواد مغذی ارسالی به ریشه و رشد کلی درخت را کاهش می دهد.

خرید انواع اره

ارسال دیدگاه